Digitalise transitie vindt plaats:
Als de organisatieprocessen of producten digitaal worden gaat dat stap-voor-stap, per onderdeel, van één groot geheel.
Met opkomende technologiën kunnen analoge werkzaamheden en processen digitaal worden gemaakt of uw werkgebied worden vergroot.
Nieuwe technologiën en regels veranderen ook het gezicht van het bedrijfsleven en andere organisaties. Maar voordat deze zaken kunnen worden toegepast, dienen zij eerst te worden begrepen. Digitalisering is immers geen toverstaf en sommige handmatige processen zijn vooralsnog blijvend.
Een voorbeeld kan zijn het uitbreiden van een zakelijke afzetmarkt naar een mix van zakelijk (B2B) en de consumentenmarkt (B2C).
Dat is een geheel andere manier van zaken doen, met andere spelregels, vaardigheden en eisen, en zeker ook voor wat de Europese regels betreft.
Als transitieconsultants helpen wij u middels een multidisciplinaire aanpak het grotere geheel te zien en de juiste stappen te zetten. Vanuit uw eigen bedrijfscultuur en filosofie zoeken wij, met onze expertise, samen naar de beste oplossing.
Onze focus ligt op:
Procestransformatie, met de verwerking van gegevens, opslag van data, de wijze waarop wordt gecommuniceerd of andere technologiën, om een hogere efficiëntie te bereiken.
Voorbeelden zijn zelfscanners bij een Albert Heijn, Dekamarkt of McDonald's, waarbij nu ook wordt getest om met een winkelwagentje of smartphone te scannen;
Compatibiliteit van apparatuur om vanuit waar dan ook iets te kunnen bestellen via een web-applicatie;
Wereldwijd, zover niet beperkt door een overheid, op afstand te kunnen werken;
Het gebruik van internetapplicaties en overleggen in de zogenaamde cloud.
Procestransformatie richt zich op het veranderen van processen op deelgebieden in de organisatie, niet op de fysieke oplossing. Het vindt niet alleen plaats richting de externe klant maar ook intern. Alle neuzen moeten uiteindelijk zo mogelijk dezelfde kant op staan; One Firm, One Concept.
OFC rekent erop dat in iedere organisatie, een ieder goede ideeën kan hebben en kan worden betrokken bij een proces; dat leidt immers altijd tot betere resultaten.
Hoe het beter kan:
Er is natuurlijk van alles te vinden over hoe processen en oplossingen wel en niet moeten gaan. Mensen eisen onverlet meer service tijdens de interactie met uw organisatie.
Feitelijke voorbeelden van organisaties zoals een Google of een Facebook, waarbij applicaties door techici zijn ontwikkeld en waarbij gebruikers onder het mom 'adverteren' (het plaatsen van een door Google of Facebook goed te keuren tekst via biedingssysteem) min of meer zelf moeten uitvinden hoe iets werkt;
Eenzelfde betreft een VodafoneZiggo waarbij klanten in een telefoonsysteem moeten spreken, op de wijze zoals Ziggo dat voorschrijft, maar tenslotte toch nog op toetsen moeten drukken alvorens er überhaupt iemand aan de lijn komt; en dan geregeld op een verkeerde afdeling;
Of PostNL, welke u belt met 'een andere vraag dan Track&Trace'. Daarvoor dient u bij hen de toets 'klacht' in te drukken; de optie 'overige vraag' is er gewoonweg niet.
Er zijn diverse voorbeelden te noemen waarbij enerzijds door een goed aanbod van producten en diensten klanten worden verkregen, maar door de verkeerde toepassingen van digitalisering klanten worden afgestoten.
Vooralsnog geldt dit bij de grote marktspelers. Het OFC adagium: 'Grote organisaties vergeten vaak hoe zij groot zijn geworden', is dan ook op zijn plaats.
Hoe wij helpen
Meer bewust worden, sneller weerbaar en customer first.
Betere kosten beheersing door processen aan te passen.
Maak operationele zaken meer efficiënt en veiliger, ten doel van de organisatie.
Betrek medewerkers meer bij een processtrategie en verbeter de prestaties.
Maak van een 'ik organisatie', een 'wij' begrip.
Klaar om een nieuwe stap te maken? Ja